Om Trekløveren

Trekløveren Natur- & skovbørnehave med vuggestue og dagpleje

Den 19. juni 2017 blev Trekløveren Natur- & skovbørnehave med vuggestue og dagpleje etableret. Med vores ca. 85 børnehavebørn i gennemsnit og 24 vuggestuebørn bor vi i udkanten af den nyetablerede Vildmarksskov, og blot 3 minutter fra Teglværksskoven.

I børnehaven forenes naturens udfoldelsesmuligheder med indendørs læringsrum. Fusionen mellem inden- og udendørs læringsrum gør den moderne forskning om det gode, læringsrige børnemiljø mulig i praksis. Vi profilerer os på udemiljø, bæredygtighed og et børnemiljø der bidrager til at bevare og udvikle barnets nysgerrighed og gå-på-mod.

Trekløveren har både børnehave og vuggestue under samme tag. Vuggestuen har udegrupper tilknyttet natur- & skovbørnehaven. 8 af områdets dagplejere er tilknyttet Trekløveren.

Nysgerrighed

I Trekløveren har vi opfundet ordet ’Nysgerrighedskompetence’, som betyder, at barnets naturlige gå-på-mod bliver udfoldet i forhold til livets udfordringer og motivationen til at lære, turde, afprøve, udforske og undre sig. Børnene indgår i et anerkendende og inkluderende samspil og fællesskab, og de bliver mødt med positive forventninger fra omverdenen. Det skaber de bedste betingelser for trivsel og læring.

Initiativ og medbestemmelse

Vi ser alle situationer som en lærings- og udviklingsmulighed for barnet. Vi vægter leg, kreativitet og udfoldelse højt, og her spiller vores fysiske rum og pædagogikken sammen.
I kulminationen af begejstring og udfordring finder børnene det flow, som er forudsætningen for læring og trivsel. I åben-plan-pædagogik er børnenes initiativer og medbestemmelse motivationen for læring.

Friluftsrådets Grønne Flag

Trekløveren er anerkendt med Friluftsrådets Grønne Flag. Vi har fokus på udeliv, sproglig udvikling og den grundlæggende nysgerrighedskompetence, hvor al fremtidig lyst og motivation for læring i livet udspringer fra. Et stimulerende udemiljø giver færre konflikter, mindre stressede børn, nysgerrighed, kreativitet og selvstændighed, bedre motorik, smidighed og balance, fysisk aktive børn, sansestimulering, børn der forvandles fra at være urolige til at være rolige og have lavere sygefravær. Det er ikke kun noget, vi ser komme til udtryk hos vores børn, men også noget forskere i børns udeliv peger på.

Samarbejde

Trekløveren samarbejder med folkeskolerne i Nakskov i de gode overgange mellem dagpleje-vuggestue-børnehave og skole. Vi ser et godt børneliv i perspektivet 0-18 år, og i samarbejde med forældre bidrager vi til de første meget vigtige år af barnets liv.

Se Trekløverens kontaktoplysninger

Der gennemføres et årligt pædagogisk tilsyn i alle dagtilbud. I lige år er tilsynet varslet og i ulige år er det ikke varslet. Tilsynene foretages af en ekstern konsulent.

Det seneste tilsyn i Trekløveren blev foretaget den 6. juni 2023.

Se den seneste tilsynsrapport for Trekløveren i PDF-format

Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for Trekløverens pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen revideres løbende, og beskriver de pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde. Klik dig ind på den pædagogiske læreplan for Trekløveren nederst på siden, samt se den seneste evaluering af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.

Pædagogisk læreplan Trekløveren.pdf

Shape Created with Sketch.