Om Vandloppen/Solstrålen

Hvem er vi?

Vandloppen er et dagtilbud på Sydlolland. Vi består af en børnehave - afdeling Solstrålen i Rødbyhavn og en vuggestue og børnehavedel i Rødby - afdeling Vandloppen.

Dagplejen

I dagplejen er der 8 dagplejere fordelt med en i Brandstrup, en i Rødbyhavn og seks i Rødby. I dagplejen er der ca. 30 børn tilknyttet. Vores dagplejere har legestue i Solstrålen, hvor de mødes en gang hver anden uge i mindre grupper. Derudover benytter dagplejen hal, samt byens forskellige legepladser, hvor de alle kan mødes. Se yderligere info om dagplejen Lolland under afsnit Dagplejen.

Fælles for Solstrålen og Vandloppen:

Vores afsæt er, at alle kan bidrage til og være deltagende i fællesskabet, gode relationer børn og voksne/børn og børn/voksne og voksne i mellem er altafgørende, vi er ressource – og mulighedsorienteret og hylder mangfoldigheden.

Vi har frem til og med 2022 ekstra tildeling af pædagoger, som en del af projekt ”Øget chancelighed for alle børn gennem Legende lærende samspil”. Hos os arbejdes der med dette via fokus på mindre sammenhænge for børnene, så der er plads til nærvær, relationer og tryghed for alle børn.

Vi er certificeret ”Sangglad institution”, hvilket betyder at sang og sanglege er en stor del af dagligdagen. Dette styrker samhørighed og fællesskab og glæde i dagligdagen.

Vi har madordning, hvilket også i høj grad bidrager til fælleskab. Vores frokostmåltid bidrager i dagligdagen til vores læreplansarbejde, idet vores tilgang til dette er, at det udover at være et sundt måltid, også er et pædagogisk måltid, hvor der er fokus på læring og dannelse.

Vi har desuden valgt at både formiddagsmad og eftermiddagsmad er indeholdt i vores madordning, hvilket betyder at der ikke medbringes hverken mad eller drikke hjemmefra.

Solstrålen

I Solstrålen er der fem medarbejdere og ca. 25 børn. Børnene er fordelt på to stuer. De to yngste årgange er tilknyttet Blækspruttestuen og den ældste årgang er tilknyttet Krudtuglestuen

Vores bygning rummer tre stuer og et fællesrum. Vi benytter primært de to stuer og fællesrummet. Den tredje stue benyttes af dagplejen til legestue.

Udenomsarealerne består af to store legepladser, som går hele vejen rundt om huset.

Både ude og inde er der masser af plads at boltre sig på.

Huset er beliggende lige over for boligkomplekset Kongeleddet og tæt på skov område med sti systemer. Derudover har vi Rema 1000, som nabo. Der er busstoppested lige uden for huset. Den benytter vi bl.a. når vi tager til Rødby for at komme i svømmehallen eller på besøg i Vandloppen og SFO.

I alle skoleferier er der sampasning i Vandloppen for Solstrålens børn.

Vandloppen

Vandloppen har en vuggestue Skrubberne med 12 børn og en børnehave med en gennemsnitlig normering på 65 børn fordelt på tre stuer; Søstjerner, Tanglopper og Vandmænd. Vi har desuden primærgrupper med hver en fast primærpædagog.

Huset er indrettet med et stort fællesrum, som er husets midte og køkken. Rummet fungerer ofte som et centralt punkt ved forskellige arrangementer f.eks. jule- og høstfest og fastelavn.

Alle rum er store og lyse, garderober og toiletforhold er gode.

Vi har en mindre legeplads foran huset, som primært benyttes af vuggestuen. Bag ved huset har vi en dejlig stor naturlegeplads med mange muligheder.

Huset er beliggende tæt ved Rødby Skole, vi har direkte adgang til sportshallen og kun få skridt til svømmehallen. Vi er også meget centralt placeret i forhold til indkøbsmuligheder, bus og forskellige gåture i nærområdet og har åbne marker og grønne arealer omkring os.

Er du blevet inspireret og nysgerrig og vil vide mere, så er du velkommen til at kontakte os.

Se vores kontaktoplysninger

Der gennemføres et årligt pædagogisk tilsyn i Vandloppen. I lige år er tilsynet varslet og i ulige år er det ikke varslet. Tilsynene foretages af en ekstern konsulent.

Det seneste tilsyn i Vandloppen blev foretaget den 6. oktober 2023.

Hent den seneste tilsynsrapport for Vandloppen og afdeling Solstrålen i PDF-format

Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for Vandloppens pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen revideres løbende, og beskriver de pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde. Klik dig ind på den pædagogiske læreplan for Vandloppen nederst på siden, samt se den seneste evaluering af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.