Om Riddersborg

Riddersborg ligger I et villakvarter nær ved Nakskov fjord. Der er både vuggestue og børnehave i Riddersborg, og så har vi tilknyttet en minigruppe for børn med så særlige specialpædagogiske behov.

I Riddersborg har vi engagerede, imødekommende og hjælpsomme medarbejdere, der brænder for at skabe et godt børneliv for børnene. Det gør vi ved at have fokus på børnenes individuelle trivsel og udvikling. Vi lægger vægt på samspil, tryghed og nærvær. Det er vigtigt for os at skabe trygge rammer, da vi ofte er de første jeres barn møder uden for hjemmet.

Vuggestuen

I vuggestuen skaber vi læringsmiljøer, hvor vi er nede i børnehøjde og udforsker verden sammen med børnene og hvor det er særlig vigtigt at følge børnenes spor. Vi skaber rum til børnenes egne lege, fantasi, kreativitet og venskaber og hjælper alle børn med at blive en del af et fællesskab.

Vi har et særligt fokus på barnets sproglige udvikling, da det især er i de tidlige år, at denne kompetence udvikles og danner grundlaget for barnets sprog langt op i skolealderen. Derfor synger, læser og leger vi med særlig fokus på sproget.

Børnehaven

I børnehaven er der fokus på udeliv, som udfolder sig på den store naturlegeplads vi har med frugttræer, stort græsareal og masser af buske og træer der kan klatres i. Naturlegepladsen spiller derfor en stor rolle i børnehavens hverdag.

Det er ikke kun vores egne områder, der bliver benyttet fuldt ud, vi tager også jævnligt på ture ud af huset, for at give børnene de bedste muligheder for oplevelser og erfaringer i nærmiljøet. Vi tager blandt på ture til vandet, på biblioteket og til byen.

Plads til fantasien

I Riddersborg skaber vi rammerne for et godt børneliv med fokus på børnenes individuelle trivsels- og udviklingsniveau. Vi lægger vægt på samspil, tryghed og nærvær for alle børn og det er vigtigt for os at skabe plads til børnenes egne lege, fantasi, kreativitet og venskaber. Vi har indrettet os så der er plads til børnenes gode fantasilege og vi hjælper børnene med at udvikle de gode lege både ude og inde.

Samarbejde

Forældresamarbejde har stor betydning for os, da forældre kender deres barn bedst.  Vi vægter daglig kommunikation med forældrene om barnets dag højt, da vi er fælles om at skabe de bedste rammer for barnet. Vi har et tæt samarbejde med børnehaven om overgangen fra dagpleje/ vuggestue og til børnehave for at sikre den bedste start for jeres barn til et nyt kapitel i deres liv.

Sådan kommer du i kontakt med Riddersborg

Der gennemføres et årligt pædagogisk tilsyn i alle dagtilbud - også i Riddersborg. I lige år er tilsynet varslet og i ulige år er det ikke varslet. Tilsynene foretages af en ekstern konsulent.

Det seneste tilsyn i Riddersborg blev foretaget den 27. april 2023.

Hent den seneste tilsynsrapport for Riddersborg i PDF-format

Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for Riddersborgs pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen revideres løbende, og beskriver de pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde. Klik dig ind på den pædagogiske læreplan for Riddersborg nederst på siden, samt se den seneste evaluering af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.