Om Skovsgårdsvej

Tryghed og nærvær

I et roligt villakvarter i Nakskov ligger Børnehuset Skovsgårdsvej, som er et aldersintegreret dagtilbud 0-6 år. Her er tryghed og nærvær i højsædet, og børnefællesskaber og leg er omdrejningspunkter i hverdagen. Det betyder blandt andet, at børnene oplever tydelige og smilende voksne, og at der er fokus på, at alle skal føle sig velkomne og tages godt imod. Tryghed og omsorg fra de voksne er helt afgørende for børnenes udvikling og læring. Hos os vægter vi samarbejde på tværs af stuerne, vi hjælper hinanden på stuerne, her åbner og lukker alle voksne, hvilket gør at alle voksne kender alle børn. Dette synes vi er unikt!

Legende og inspirerende voksne

For os er det vigtigt, at børnene altid møder omsorgsfulde, engagerede, inspirerende og legende voksne. Vi arbejder på, at skabe gode, inspirerende og sjove læringsmiljøer til børnene, og ser alle situationer i løbet af dagen som en mulighed for læring. De voksne lærer børnene at hjælpe hinanden, og de motiverer børnene til at lære at klare ting selv. Her opnår børnene den selvstændighed, de har brug for, når de skal videre over i børnehaven og senere i skolen.

Den daglige leg og læring

Skovsgårdsvej har meget fokus på lege og gode børnefællesskaber. Vi har indrettet os sådan, at der er dannet inspirerende legemiljøer rundt omkring i hele huset.

Vi udnytter hvert et hjørne og krog af huset, så vi kan give børnene mulighed for fordybelse i legen. Flere gange om ugen bliver børnene inddelt i mindre grupper, hvor vi sammen med børnene går på opdagelse i forskellige emner. Det kan f.eks. være natur, motorik og bevægelse, gode venner eller emnet min familie. På den måde indgår børnene i en god dannelsesproces i de år, de går hos os. På Skovsgårdsvej har vi masser af plads.

Børnehuset rummer egen legeplads til vuggestuen, samt en stor legeplads med mange muligheder for udfordringer og aktiviteter, som børn kan ønske sig, og en mindre legeplads bag huset, hvor der bl.a. er hængekøjer, samt en boldbane der bliver brugt til alle mulige lege. Lige over for på den anden side af villavejen ligger et lille grønt område, som også er Skovsgårdsvejs ”Fristedet” kalder vi det. Her tager vi på små udflugter sammen med børnene. Her er der nåletræer, bålplads og en lille bakke, som giver børnene mange muligheder for at boltre sig.

Fagligheden er i højsædet på Skovsgårdsvej, og derfor evaluerer og udvikler vi løbende vores pædagogiske praksis. I øjeblikket har vi ekstra fokus på udviklingen af vores udemiljø og hermed læringsmiljøerne på vores legepladser.

Samarbejde

Vi er en mindre institution, og derfor sker overgange til Skovsgårdsvej, som en tryg og forudsigelig ramme, så børnene kan erobre alt det nye med mere nysgerrighed og gåpåmod. For at sikre, at børnene får en god overgang til deres kommende skolegang, har vi på Skovsgårdsvej et tæt samarbejde med folkeskolerne i Nakskov. Børnehaven tager bl.a. ud og ser skolerne, leger på legepladsen, deltager i fælles arrangementer og børnene møder deres kommende førskole-pædagoger. Vores forældre er en stor og fantastisk ressource og bidrager til, at vi har en velfungerende institution. Bl.a. er forældrene med til at arrangere fælles sommer- og julefest, som altid er hyggeligt for både børn, familier og personale.

Se kontaktinformationer for Skovsgårdsvej

Der gennemføres et årligt pædagogisk tilsyn i alle dagtilbud. I lige år er tilsynet varslet og i ulige år er det ikke varslet. Tilsynene foretages af en ekstern konsulent.

Det seneste tilsyn i Skovsgårdsvej blev foretaget den 12. juni 2023.

Hent den seneste tilsynsrapport for Skovsgårdsvej i PDF-format

Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for Skovsgårdsvejs pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen revideres løbende, og beskriver de pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde. Klik dig ind på den pædagogiske læreplan for Skovsgårdsvej nederst på siden, samt se den seneste evaluering af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.