Om Gaia

Lidt uden for Nakskovs bymidte ligger Gaia. Gaia er en integreret institution med plads til 10 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn. Institutionen ligger i fredelige omgivelser nær parken Svinglen og Krogsbøllehallen, som bliver brugt flittigt. Gaia har en skøn, stor legeplads, hvor der både er boldbane, bålhytte, sansegynger, cykelbaner og andre sjove ting, som giver fantastiske muligheder for en masse bevægelse i hverdagen.

En sund hverdag

I Gaia har vi en sund profil. Vi går op i, at børnene bevæger sig igennem leg, og vi har madordning, så børnene får en sund og varieret kost i hverdagen. Vi kombinerer også bevægeglæden med musik og rytmiske aktiviteter, hvor guitaren sætter takten for sanglege og bevægelseslege.

Hvad de kan - skal de selv

I Gaia har vi fokus på, at børnene lærer basale kompetencer, såsom selvhjulpenhed og dannelse gennem blandt andet vores daglige fælles måltider.
Det betyder, at vi giver børnene tid til at øve sig i at kunne flere ting selv, og at børnene kender og forstår det gode samvær omkring mad og spisning. Vi øver blandt andet, at børnene selv hælder vand op i deres kop, spiser med kniv og gaffel og mærker efter, hvornår de er mætte. Børnene øver sig også i selv at tage overtøj på og binde sko, løse konflikter og indgå i børnefællesskaber på en ligeværdig og respektfuld måde.

I hverdagen inddrager vi børnene på et niveau, der er afstemt til det enkelte barns udviklingsniveau – vi lytter til deres meninger og ønsker og på den måde giver dem muligheden for at vokse op som aktive deltagere i et demokratisk samfund.

Vi arbejder ud fra princippet: Hvad børnene kan selv - skal de selv. Hvad de ikke kan endnu – hjælper vi dem med at lære.

Samarbejde

I Gaia er det vigtigt, at vi sammen med forældrene sikrer, at børnene får de bedste betingelser for udvikling og læring, mens de er hos os. Vi arbejder sammen med folkeskolerne i Nakskov, som vi besøger sammen med børnene, når det er ved at være tid til, at de skal i skole. Vi har også et samarbejde med det lokale bibliotek, hvor vi cykler eller går hen med børnene.

Se kontaktinformationerne for Gaia

Pædagogisk tilsyn

Der gennemføres et årligt pædagogisk tilsyn i Gaia. I lige år er tilsynet varslet og i ulige år er det ikke varslet. Tilsynene foretages af en ekstern konsulent.

Formålet med det pædagogiske tilsyn er både at kontrollere, at dagtilbuddene efterlever gældende lovgivning og kommunale mål og rammer, og at understøtte den fortsatte faglige kvalitetsudvikling.
Det pædagogiske tilsyn har dog først og fremmest som formål at sikre, at alle dagtilbud drives og praktiseres i overensstemmelse med gældende lovgivning og Lolland Kommunes strategier og politikker på området. Der er derfor en tæt kobling mellem det pædagogiske tilsyn, dagtilbudsloven, dagtilbudsstrategien og Den sammenhængende Børnepolitik.

Det seneste tilsyn i Gaia blev foretaget den 5. juni 2023.

Se den seneste tilsynsrapport for Gaia i PDF-format

Pædagogisk læreplan

Den pædagogiske læreplan udgør rammen og den fælles retning for Gaias pædagogiske arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Læreplanen revideres løbende, og beskriver de pædagogiske overvejelser og refleksioner med eksempler, der er retningsgivende for det daglige pædagogiske arbejde. Klik dig ind på den pædagogiske læreplan for Gaia nederst på siden, samt se den seneste evaluering af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan.

Gå til forsiden

Den pædagogiske læreplan

Shape Created with Sketch.